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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2014年(平成25年度) IIグループ

首都圏における広域的鉄道ネットワークの結実 −東横線渋谷〜代官山間地下化工事−

The achievement of large railway network on capital region
-The project of construction Tokyu-Toyoko-line to underground between Shibuya and Daikanyama -

首都圏における広域的鉄道ネットワークの結実 −東横線渋谷〜代官山間地下化工事−

  • 東京急行電鉄(株)
  • Tokyu Corp.
概要Summary
東横線渋谷〜代官山間地下化事業は、埼玉県西南部から横浜に至る5社の路線をひとつにつなぎ相互直通運転を行うため、渋谷〜代官山駅までを地下化したものである。当区間は国道等の主要道路、JR山手線や東横線高架橋直下にトンネルを構築するという難易度の高い工事であった。技術的特徴は(1)東横線高架橋直下で2連矩形断面のシールド工法を採用し、高架橋変位等に厳しい管理基準値を設け列車の運行を支障させることなく昼夜掘進を成功させた。(2)線路切替を3時間25分で工事桁(線路)等の撤去や移動により、新旧線路をつなぎ替え、都市交通を寸断することなく初電から直通運転を開始させた。本事業を契機に、地域社会の発展ならびに東横線跡地を活用した交通結節機能の再編等が図られ、渋谷駅周辺の都市再生等に寄与するものである。 The project of construction Tokyu-Toyoko-line to underground between Shibuya and Daikanyama is for available of mutual direct connecting 5company's railway. In the tunneling is a high degree of difficulties in crossing national main road and JR-line with right under of operating Tokyu-Toyoko-line. There are two features of technics. (1)It is adopted square section to avoiding bad influence for railway bridge, and tunneling during day and night is advanced on severe management of measuring. (2)A special method called 'STRUM'is adopted for switching track rail. While removing and moving beams, we successed it only 3hours and 25minutes without any urban transport accident. This project triggered off regeneration and development of Shibuya area.
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